Patria toimitti tänään ensimmäisen slovenialaisversion Patria AMV 8x8 -miehistönkuljetusajoneuvosta asiakkaalle puoli vuotta aikataulusta edellä. Ajoneuvo on valmistettu Suomessa, jossa myös slovenialaiset yhteistyökumppanit on koulutettu. Nyt aloitettavien laajojen asiakastestien jälkeen ajoneuvo varustellaan Sloveniassa Gorenjen tehtaalla ensi keväänä tapahtuvaa lopullista toimitusta varten.

“Ajoneuvon toimittaminen onnistui näin lyhyessä ajassa kiitos toimivan sarjatuotantoprosessimme, joka on käytössä jo kahdessa maassa. Sloveniassa yhteistyö toimii hyvin ja uskomme, että yhdessä kumppaneidemme kanssa saavutamme kaikki tavoitteemme. Teknologiansiirto Sloveniaan on osin saatu päätökseen ja paikallistuotanto on alkanut Gorenjen uusissa tiloissa marraskuun alussa”, sanoo johtaja Heikki Hulkonen Patriasta.

Slovenian puolustusministeriö allekirjoitti sopimukset Rotisin ja Patrian kanssa 135 Patria AMV 8x8 -ajoneuvon toimittamisesta sekä Patria Nemo 120 mm kranaatinheitinjärjestelmistä joulukuussa 2006. Molemmat tuotteet edustavat uusinta markkinoilla olevaa teknologiaa ja tarjoavat sekä erinomaista suojaa että suorituskykyä.  Seuraavat ajoneuvotoimitukset Sloveniaan ovat aikataulun mukaisesti loppukeväällä 2008. Patria Nemo -järjestelmän toimitukset alkavat loppukesällä 2009.

Patria on kansainvälisesti toimiva puolustus- ja ilmailuteollisuuskonserni, joka toimittaa omaan erityisosaamiseensa ja kumppanuuksiin perustuvia, kilpailukykyisiä ratkaisuja asiakkailleen. Patrian omistavat Suomen valtio ja European Aeronautic Defence and Space Company EADS N.V.

Yhteyshenkilö:

Patria