Ensimmäinen Patrian modernisoima kuvaruutunäytöillä varustettu Hawk-suihkuharjoituskone on lentänyt onnistuneesti ensilentonsa Jämsän Hallissa. Suomen Ilmavoimat ja Patria sopivat joulukuussa 2006 Hawk-suihkuharjoituskoneiden modernisointihankkeesta ja kaikkiaan Ilmavoimat on kertonut modernisoivansa 30 lentokonetta

Muutostyön tavoitteena on lentokoulutuksen laadun edelleen parantaminen luomalla Hawk-kalustolle modernin avioniikan ja ohjaamonäyttöjen lisäksi tehtävän valmistelu-, tallennus- ja purkukyky. Tehtävät muutokset parantavat Hawk-koneiden koulutustehokkuutta ja mahdollistavat eräiden nyt Hornet-torjuntahävittäjällä lennettävien koulutusaiheiden opettamisen käyttökustannuksiltaan edullisemmalla Hawk-kalustolla.

”Uudet koneet antavat entistä paremmat mahdollisuudet tarjota korkeatasoista hävittäjäkoulutusta suomalaisille, mutta jatkossa myös ulkomaisille asiakkaille Kauhavalle perustetussa koulutuskeskuksessa. Hawkien modernisointi itsessään on myös herättänyt kiinnostusta ulkomailla”, toteaa johtaja Jukka Holkeri Patria-konsernista.

Ilmavoimilla on käytössään yhteensä 49 BAe Hawk Mk51/51A -harjoituskonetta, joista Patria on koonnut suurimman osan vuosina 1980 - 1985. Lisäksi Ilmavoimat hankki vuonna 2007 Sveitsistä 18 vähän käytettyä Hawk Mk66-konetta. Patrian on huoltanut Hawkeja koko niiden käytössä oloajan sekä toteuttanut mittavia muutoshankkeita.

Patria on kansainvälisesti toimiva puolustus- ja ilmailuteollisuuskonserni, joka toimittaa omaan erityisosaamiseensa ja kumppanuuksiin perustuvia, kilpailukykyisiä ratkaisuja asiakkailleen. Patrian omistavat Suomen valtio ja European Aeronautic Defence and Space Company EADS N.V.

Patria
Jukka Holkeri