Patria ja Copterline ovat 13.2.2009 allekirjoittaneet yhteistyösopimuksen Copterlinen Eurocopter EC135-helikoptereiden huollosta ja logistisesta tuesta. Sopimuksen mukaan Patria Helicopters AB huolehtii jatkossa Copterlinen huolloista.

Patria panostaa voimakkaasti vahvistaakseen asemaansa yhtenä Pohjoismaiden johtavista helikoptereiden ja sotilaslentokoneiden elinkaaren tukipalveluiden toimittajista. Nyt solmittu sopimus tukee Patrian pyrkimystä tulla Pohjoismaiden ja Itämeren alueen johtavaksi helikoptereiden elinkaaren tuen osaamiskeskukseksi.

Patriassa yhdistyvät pitkä kokemus toimimisesta Eurocopter-, Agusta- ja Bell-helikoptereiden valtuutettuna huoltotoimittajana sekä kokemus meneillään olevasta NH90-loppukokoonpanohankkeesta yhteistyössä NHIndustriesin ja Eurocopterin kanssa. Nämä luovat vankan pohjan tarjota ja kehittää uusia tukitoimia asiakkaiden erilaisten vaatimusten täyttämiseksi.

Patria on huoltanut EC135-helikoptereita vuodesta 2001 alkaen Ruotsin poliisille (Rikspolisstyrelsen) ja usean vuoden ajan ambulanssihelikopterioperaattori SHT – Skärgårdshavets Helikoptertjänstille, joka operoi Medi-Heli -palvelua.

Patria on kansainvälisesti toimiva puolustus- ja ilmailuteollisuuskonserni, joka toimittaa omaan erityisosaamiseensa ja kumppanuuksiin perustuvia, kilpailukykyisiä ratkaisuja asiakkailleen. Patrian omistavat Suomen valtio ja European Aeronautic Defence and Space Company EADS N.V.

Copterline on 1999 perustettu helikopteriyhtiö, joka operoi HEMS lääkäri- ja pelastuskoptereita. Yhtiön pelastuskopteritukikohdat sijaitsevat kolmella paikkakunnalla, Oulussa, Vaasassa ja Joroisissa, jossa yhtiön kopterit ja lentäjät päivystävät ympäri vuorokauden. Toimintaa hoidetaan neljällä kaksimoottorisella EC135 P2 helikopterilla parinkymmenen ammattilentäjän voimin. Copterlinen vuonna 2000 aloittama reittiliikenne Helsingin ja Tallinnan välillä on toistaiseksi keskeytetty.

Patria
Jukka Holkeri