Patria luovuttaa ensimmäisen sarjavalmistuslinjalta valmistuneen, modernisoidun Hawk-suihkuharjoituskoneen Suomen Ilmavoimille 16. kesäkuuta Pariisin ilmailunäyttelyssä. Ilmavoimat on päättänyt teettää ohjaamopäivityksen osaan Hawk Mk51 –kalustoa, ja Patria on suunnitellut ja toteuttanut koneen lentokonejärjestelmäintegraation.

Ilmavoimilla on käytössään Mk51-sarjan koneita, joiden lisäksi vuonna 2007 hankittiin Sveitsin ilmavoimilta kahdeksantoista käytettyä Hawk Mk66 -konetta, joilla on vielä paljon lentotunteja jäljellä. Ilmavoimat suunnittelee käyttävänsä Hawkeja hävittäjäohjaajien koulutukseen vielä noin 20 vuotta.

Ohjaamopäivitys sisältää useiden uudenaikaisten tietokonejärjestelmien ja laitteiden yhteensovittamisen olemassa oleviin avioniikkajärjestelmiin ja rakenteisiin. Lasiohjaamomuutos parantaa hävittäjäohjaajakoulutuksen laatua huomattavasti. Kaikki vaadittavat testi- ja todennuslennot on suoritettu onnistuneesti suunnitelmien mukaisesti ja sarjatuotanto on nyt käynnissä.

Seuraavassa vaiheessa on tarkoitus modernisoida hankitut Mk66 koneet. Modernisoidut Hawkit antavat Ilmavoimille mahdollisuuden tarjota entistä tehokkaampaa lentokoulutusta sekä sen omille lentäjille että muille kansainvälisille sotilaslentäjille Patrian ja Ilmavoimien yhteishankkeena valmisteilla olevassa Nordic Pilot Training Centre (NPTC) lentokoulutuskeskuksessa Kauhavalla.

“Patria on huoltanut Suomen Hawk-kalustoa koko niiden elinkaaren ajan ja toteuttanut koneisiin huomattavia muutoshankkeita. Olemme iloisia luovuttaessamme ensimmäisen modernisoidun koneen Ilmavoimille Pariisin ilmailunäyttelyssä. Tämä on meille hieno mahdollisuus esitellä ilmailuväelle erikoisosaamistamme ja sekä itse konetta”, toteaa Jukka Holkeri, Patrian ilmailutoiminnoista vastaava johtaja.

“Ohjaamopäivityksen ansiosta Hawk säilyy arvokkaana koulutuskoneena myös tulevaisuudessa, samalla kun päivitys parantaa koulutuksen tehokkuutta. Suomen Ilmavoimat kykenee tarjoamaan laadukasta hävittäjälentäjäkoulutusta modernisoiduilla Hawkeilla aina 2020-luvulle asti sekä suomalaisille sotilaslentäjille että mahdollisesti myös ulkomaalaisille ohjaajille”, sanoo kenraalimajuri Jarmo Lindberg, Suomen ilmavoimien komentaja.

Patria on kansainvälisesti toimiva puolustus- ja ilmailuteollisuuskonserni, joka toimittaa omaan erityisosaamiseensa ja kumppanuuksiin perustuvia, kilpailukykyisiä ratkaisuja asiakkailleen. Patrian omistavat Suomen valtio ja European Aeronautic Defence and Space Company EADS N.V.

Patria
Jukka Holkeri, johtaja