Uudet tilaukset ja tilauskanta

Uusien tilausten arvo tilikaudella oli 863,0 miljoonaa euroa (568,0 miljoonaa euroa vuonna 2007), josta 480 miljoonaa euroa Millog Oy:n Puolustusvoimilta kahdeksalle vuodelle saama määrä. Tilikauden lopussa konsernin tilauskanta oli 1 192,1 miljoonaa euroa (907,1 miljoonaa euroa).

Liikevaihto ja kannattavuus

Konsernin tammi-joulukuun liikevaihto oli 534,6 miljoonaa euroa (541,2 miljoonaa euroa vuonna 2007). Liikevaihdosta puolustustarvikkeiden ja niiden huollon osuus oli 86 % (86 %) ja siviilituotteiden osuus 14 % (14 %). Liikevaihdosta 55 % (49 %) kertyi Suomen ulkopuolelta.

Konsernin tammi-joulukuun liikevoitto oli 8,9 miljoonaa euroa (37,3 miljoonaa euroa), 1,7 % liikevaihdosta (6,9 %). Merkittävin syy kannattavuuden heikentymiseen suhteessa viime vuoteen oli Aerostructures -liiketoiminnan Airbus A380 ja A400M -hankkeiden aktivoiduista kehitysmenoista kirjattu 20,6 miljoonan euron arvonalentumistappio. Lisäksi, Land & Armament -liiketoiminnan kannattavuus heikkeni edelliseen vuoteen verrattuna. Tämä johtui pääosin siitä, että tietyt pitkäaikaiset projektit päättyivät vuonna 2008 ja vuosina 2006 ja 2007 tehtyihin merkittäviin sopimuksiin perustuvat toimitukset käynnistyivät vuonna 2008 sekä viiveistä ja muista ongelmista eräissä toimitusprojekteissa.

Näkymät

Konsernin vuoden 2009 liikevaihdon ennakoidaan kasvavan vuoteen 2008 verrattuna, mikä johtuu pääosin siitä, että Millog Oy käynnisti toimintansa vuoden 2009 alussa. Kannattavuuden odotetaan parantuvan vuoteen 2008 verrattuna. Eräisiin merkittäviin toimitusprojekteihin, etenkin Slovenian ajoneuvohankkeeseen, liittyy kuitenkin riskejä, joilla toteutuessaan voi olla olennainen kielteinen vaikutus konsernin liikevaihtoon ja kannattavuuteen.

Konsernin tuotteiden ja palvelujen kysynnän ennakoidaan säilyvän kohtuullisella tasolla vuonna 2009. Kansainvälisten rahoitusmarkkinoiden kriisin sekä maailmantalouden lisääntyneen epävarmuuden vuoksi konsernin toimintaympäristö on kuitenkin muuttunut entistä huomattavasti haasteellisemmaksi. Asiakkaat voivat vähentää tai lykätä suunnittelemiaan hankintoja, luopua niistä kokonaan tai pyytää muutoksia voimassa oleviin sopimuksiin, mikä voi jo kuluvana vuonna vaikuttaa konsernin liikevaihtoon ja kannattavuuteen.

Tilinpäätöskatsaus 1.1. - 31.12.2008 on julkistettu yhtiön internet-sivuilla www.patria.fi.

Yhteyshenkilöt:
Heikki Allonen
Matkapuh. 040 869 2040

Talous- ja rahoitusjohtaja
Kai Nurmio
Puh. 020 469 2020
Matkapuh. 040 869 2020

Patria on kansainvälisesti toimiva puolustus- ja ilmailuteollisuuskonserni, joka toimittaa omaan erityisosaamiseensa ja kumppanuuksiin perustuvia, kilpailukykyisiä ratkaisuja asiakkailleen. Patrian omistavat Suomen valtio ja European Aeronautic Defence and Space Company EADS N.V.

Lisätietoja: www.patria.fi