Ilmavoimat tilasi Patria Aviation Oy:ltä 30.12.2008 ohjaamoympäristön päivityksen yhteentoista BAES Hawk Mk51 ja Mk51A -koneeseen. Sopimuksen arvo on yli 10 miljoonaa euroa. Päivitetyt koneet toimitetaan vuosina 2009 -2010.

Ilmavoimat ja Patria sopivat joulukuussa 2006 Hawk-suihkuharjoituskoneiden järjestelmien nykyaikaistamishankkeesta, jonka tavoitteena on lentokoulutuksen laadun edelleen parantaminen luomalla Hawk-kalustolle tehtävän valmistelu-, tallennus- ja purkukyky. Ensimmäinen Patrian nykyaikaistama kuvaruutunäytöillä varustettu Hawk-suihkuharjoituskone lensi onnistuneesti ensilentonsa Jämsän Hallista 23.9.2008.

Ilmavoimat on ilmoittanut modernisoivansa myöhemmin myös kesällä 2007 Sveitsistä vähän käytettyinä hankitut kahdeksantoista BAES Hawk Mk66 -konetta, jolloin päivitettyjen koneiden kokonaismäärä nousee kolmeenkymmeneen.

Patria on huoltanut Hawkeja koko niiden käytössä oloajan sekä toteuttanut niihin mittavia muutoshankkeita. Ilmavoimat ja Patria tutkivat yhdessä mahdollisuuksia lentokoulutuksen antamiseksi ulkomaisille lento-oppilaille Lentosotakoulussa Kauhavalla sekä Ilmavoimilta poistuvan Hawk-kaluston myymiseksi ulkomaisille asiakkaille.

Patria on kansainvälisesti toimiva puolustus- ja ilmailuteollisuuskonserni, joka toimittaa omaan erityisosaamiseensa ja kumppanuuksiin perustuvia, kilpailukykyisiä ratkaisuja asiakkailleen. Patrian omistavat Suomen valtio ja European Aeronautic Defence and Space Company EADS N.V.

Patria
Jukka Holkeri