Patria6x6 with KDA PROTECTOR
PROTECTOR RS4 -asejärjestelmä

Patria on allekirjoittanut sopimuksen Kongsberg Defense & Aerospacen (Kongsberg) kanssa etäohjattavien PROTECTOR-asejärjestelmien toimittamisesta yli 300 Ruotsin ja Suomen Patria 6x6 -ajoneuvoon Common Armored Vehicle System (CAVS) -hankkeen puitteissa.

Sopimusmalli on ainutlaatuinen, koska toimitukset tehdään usealle asiakkaalle samalla Patrian ja Kongsbergin välisellä sopimuksella. Patria on ajoneuvojen pääurakoitsija ja integraattori ja Kongsberg on etäohjattavien PROTECTOR RS4 -asejärjestelmien valittu toimittaja. Toimitukset alkavat vuonna 2025 ja ne jatkuvat 2030-luvulle asti.

Patria 6x6 -ajoneuvo valittiin yhteiseksi alustaksi useiden Euroopan maiden välisessä CAVS-yhteistyöhankkeessa vuonna 2021. Hankkeen Patria 6x6 -ajoneuvojen toimitukset ovat käynnissä Latviaan, Suomeen ja Ruotsiin, joissa ajoneuvoja on jo käytössä. Saksa liittyi hankkeeseen huhtikuussa 2023.

"Tämä sopimus tarjoaa ainutlaatuisen mahdollisuuden toimittaa asejärjestelmiä palvelemaan useiden maiden tarpeita yhdellä sopimuksella ja se on jälleen yksi virstanpylväs kansainväliselle CAVS-hankkeelle. Kumppanimaiden väliset tehokkuus- ja yhden ja saman järjestelmän edut ovat ennennäkemättömät ja niitä hyödynnettiin yhteistyössä jo kehitysvaiheessa”, sanoo Patrian toimitusjohtaja Esa Rautalinko.

”Olemme Kongsbergissa iloisia saadessamme tehdä tiivistä yhteistyötä Patrian kanssa vahvistaaksemme Ruotsin ja Suomen puolustuskykyä. Yhteisten puolustustarvikkeiden valinta Pohjoismaiden kesken varmistaa sotilaallisen yhteen toimivuuden ja logistiikan tehokkuuden. Se myös vahvistaa teollista yhteistyötä, mikä tukee Naton visiota kaluston vaihdettavuudesta sekä huoltovarmuudesta", sanoo Kongsberg Defence & Aerospacen toimitusjohtaja Eirik Lie.

Patria and KDA
Kuvassa: Tommi Svensk (SVP, Business Area Leader, Army, Finland) ja Jussi Järvinen (EVP, Finland), Patria sekä Jørgen Bull (VP, Business Unit Land Systems) ja Gard Brandsaeter (Director Business Development), Kongsberg.

Mediatiedustelut ja lisätiedot:

Sirje Ahvenlampi-Hyvönen, viestintäjohtaja, Patria, puh. +358 50 557 3822, [email protected]

Jussi Järvinen, Executive Vice President, Finland-divisioona, Patria, puh. +358 40 869 6625, [email protected]

Patria on kansainvälinen puolustus-, turvallisuus- ja ilmailualan luotettu elinkaaren tukipalvelujen, teknologiaratkaisujen ja lentokoulutuksen tuottaja. Patria tarjoaa kaluston käytettävyyttä ja suorituskyvyn jatkuvaa kehittämistä sekä tiedustelu-, valvonta- ja johtamisjärjestelmien tuotteita ja palveluita ilmailu- ja puolustusalan toimijoille. Patrian missiona on olla asiakkailleen tae toimintavarmuudesta, ja visiona on olla #1 kumppani kriittisissä toiminnoissa maalla, merellä ja ilmassa. Patrialla on toimipisteitä Suomen lisäksi muun muassa Ruotsissa, Norjassa, Belgiassa, Alankomaissa, Virossa, Latviassa ja Espanjassa. Konsernissa toimii yli 3 000 ammattilaista. Patrian omistavat Suomen valtio (50,1 %) ja norjalainen Kongsberg Defence & Aerospace AS (49,9 %). Patria omistaa 50 % Nammosta, ja yhdessä nämä kolme yritystä muodostavat johtavan pohjoismaisen puolustuskumppanuuden.
www.patriagroup.com