Patria and the Finnish Defence Forces
Kuvassa: Puolustusvoimien sotatalouspäällikkö, kenraaliluutnantti Mikko Heiskanen ja Patrian toimitusjohtaja Esa Rautalinko Kuva: Onni Isohella / Ruotuväki

Patrian ja Puolustusvoimien välistä strategisen kumppanuuden yhteistyösopimusta on päivitetty. Tammikuussa 2024 allekirjoitetulla sopimuspäivityksellä syvennetään käynnissä olevaa yhteistyötä, tarkennettiin laadunvarmistuksen ja materiaalihallinnon menettelyjä sekä päivitettiin kumppanuuden hallinnan rakenteita.

”Strateginen kumppanuus tarkoittaa sopimuksiin perustuvaa tiivistä ja pitkäkestoista yhteistyösuhdetta, jonka keskiössä ovat yhteiset pitkäaikaiset kehittämistavoitteet, varautuminen rauhan ajan valmiuden kohottamisen eri vaiheisiin sekä toimintaan poikkeusoloissa. Patria osallistuu Puolustusvoimien maa-, meri- ja ilmapuolustuksen järjestelmien suorituskyvyn ylläpitoon ja jatkokehitykseen sekä huoltovarmuuden ylläpitoon. Strateginen kumppanuus pitää sisällään myös Ilmavoimien ja Maavoimien alkeis- ja peruslentokoulutuksen”, kommentoi Patrian Suomen toiminnoista vastaava Jussi Järvinen.

Patrian ja Puolustusvoimien välinen tiivis yhteistyö on alkanut jo yli sata vuotta sitten. 2000-luvulla alettiin käyttää termiä strateginen kumppanuus, joka on Puolustusvoimien ja palveluntuottajan välisen yhteistyön syvällisin yhteistyömuoto. Strategisen kumppanin tuottamat palvelut mahdollistavat Puolustusvoimille sen ydintehtävien toteuttamisen.

Mediatiedustelut ja lisätietoja:

Sirje Ahvenlampi-Hyvönen, Patrian viestintäjohtaja, puh. +358 50 557 3822, [email protected]

Jussi Järvinen, Executive Vice President, Finland-divisioona, Patria, puh. +358 40 869 6625, [email protected]

Patria on kansainvälinen puolustus-, turvallisuus- ja ilmailualan elinkaarentukipalvelujen sekä teknologiaratkaisujen ja lentokoulutuksen tuottaja. Patria tarjoaa kaluston käytettävyyttä ja suorituskyvyn jatkuvaa kehittämistä sekä tiedustelu-, valvonta- ja johtamisjärjestelmien tuotteita ja palveluja ilmailu- ja puolustusalan toimijoille. Patrian missiona on olla asiakkailleen tae toimintavarmuudesta, ja visiona on olla ensisijainen kumppani kriittisissä toiminnoissa maalla, merellä ja ilmassa. Patrialla on toimipisteitä Suomen lisäksi muun muassa Ruotsissa, Norjassa, Belgiassa, Alankomaissa, Virossa, Latviassa ja Espanjassa. Patria työllistää yli 3 000 ammattilaista. Patrian omistavat Suomen valtio (50,1 %) ja norjalainen Kongsberg Defence & Aerospace AS (49,9 %). Patria omistaa 50 % Nammosta, ja yhdessä nämä kolme yritystä muodostavat johtavan pohjoismaisen puolustuskumppanuuden.
www.patriagroup.com