Patria 6x6 winter forest

Suomen Puolustusvoimat hankkii lisää Patria 6x6 -ajoneuvoja lunastamalla lisähankintavarauksen kesäkuussa 2023 allekirjoitetusta sopimuksesta, jolloin Patria ja Puolustusvoimien logistiikkalaitos allekirjoittivat sopimuksen 91 panssaroidusta miehistönkuljetusajoneuvosta varusteineen. Hankintasopimukseen sisältyi lisähankintavaraus 70 ajoneuvolle, josta Puolustusvoimat lunastaa nyt 40 ajoneuvoa. Ajoneuvojen toimitukset ovat parhaillaan käynnissä.

”Hankinta on osa valtioiden välistä CAVS (Common Armoured Vehicle System) -yhteishanketta, jossa ovat Suomen lisäksi mukana Latvia, Ruotsi ja Saksa. Vuoden 2023 aikana toimitukset käynnistettiin myös Ruotsiin ja Latviaan ne ovat olleet käynnissä jo vuodesta 2021. Valtioiden ja Patrian välisellä läheisellä ja erinomaisella yhteistyöllä hanketta on saatu vietyä nopeasti eteenpäin. Yhteishankkeen tutkimus- ja kehityssopimus allekirjoitettiin vuoden 2020 lopulla, joten jo kolmessa vuodessa on saatu käynnistettyä toimitukset kolmeen maahan”, kommentoi Patria Suomen toiminnoista vastaava Jussi Järvinen.

Suomen sarjatilauksen ensimmäisiä kymmeniä ajoneuvoja on jo luovutettu Porin prikaatille, jossa varusmiehiä aletaan kouluttaa ajoneuvon käyttöön vuoden 2024 alussa. Patria 6x6 tarjoaa maastoliikkuvuuden ja käyttömukavuuden, jollaisia ei ole tässä luokassa aikaisemmin koettu. Hallintalaitteet ovat selkeitä ja yksinkertaisia sekä käyttömukavuutta lisää myös ajoneuvon erillisjousitus. Patria 6x6 -ajoneuvon ohjaus on samanlainen kuin missä tahansa automaattivaihteisessa ajoneuvossa, joten sitä on helppo opetella käyttämään.

Mediatiedustelut ja lisätietoja:

Sirje Ahvenlampi-Hyvönen, Patrian viestintäjohtaja, puh. +358 50 557 3822, [email protected]

Jussi Järvinen, Executive Vice President, Finland-divisioona, Patria, puh. +358 40 869 6625, [email protected]

Patria on kansainvälinen puolustus-, turvallisuus- ja ilmailualan elinkaarentukipalvelujen sekä teknologiaratkaisujen ja lentokoulutuksen tuottaja. Patria tarjoaa kaluston käytettävyyttä ja suorituskyvyn jatkuvaa kehittämistä sekä tiedustelu-, valvonta- ja johtamisjärjestelmien tuotteita ja palveluja ilmailu- ja puolustusalan toimijoille. Patrian missiona on olla asiakkailleen tae toimintavarmuudesta, ja visiona on olla ensisijainen kumppani kriittisissä toiminnoissa maalla, merellä ja ilmassa. Patrialla on toimipisteitä Suomen lisäksi muun muassa Ruotsissa, Norjassa, Belgiassa, Alankomaissa, Virossa, Latviassa ja Espanjassa. Patria työllistää yli 3 000 ammattilaista. Patrian omistavat Suomen valtio (50,1 %) ja norjalainen Kongsberg Defence & Aerospace AS (49,9 %). Patria omistaa 50 % Nammosta, ja yhdessä nämä kolme yritystä muodostavat johtavan pohjoismaisen puolustuskumppanuuden.
www.patriagroup.com