Patria AMV28A panssaroitu pyöräajoneuvo läpäisi toukokuun lopussa ajoneuvolle Suomessa suoritetut uintitestit. Kokonaispainoltaan 28-tonninen ajoneuvo ui täysin odotusten mukaisesti. Patria AMV28A:ssä 28A merkitsee kokonaismassaltaan 28 tonnin merikelpoisuusluokan 3 uivaa ajoneuvoa. Patria AMV -tuoteperheen uusin edustaja esiteltiin aiemmin tänä vuonna IDEX 2017 -tapahtumassa.

Uintitesteissä testattiin kahta ajoneuvoa, joista ensimmäinen oli testikonfiguraatiossa, uintipainoltaan 28 tonnia. Toinen testattu ajoneuvo oli varustettu Kongsberg PROTECTOR MCT-30 -tykkitornilla. tässä ajoneuvossa oli vielä kuormankantoreserviä jäljellä
Molemmat ajoneuvot läpäisivät niille suoritetut uintitestit ongelmitta. Testit suoritettiin Hangossa tuulisissa olosuhteissa, joissa tuulen nopeus oli 10-13 m/s ja tuulenpuuskissa yli 17 m/s.

Patria AMV28A:n ominaisuudet

• Irrotettava uintisarja, joka tekee ajoneuvosta merikelpoisuusluokan 3 uivan ajoneuvon, kokonaismassaltaan 28 tonnia
  • Automatisoitu uintitila, suojattu ja jatkuva taistelukyky
  • Modulaarinen uintisarja, helppo irrottaa ja asentaa uudelleen tarvittaessa
  • Täysi toimintakyky maalla. Maksimileveys 2,85 metriä ilman uintisarjaa
  • Pidennetty runko suurempia asejärjestelmiä ja kahdeksan jalkautuvan sotilaan kuljetuskykyä varten
  • Suojattavissa moderneilta uhilta
  • Suojapinnoite merivettä vastaan
  • Ylivertainen tulivoima myös uivana
  • Aavikkovirtalähde
  • Aavikkoilmastointi

Patria on modernien 8x8 panssaroitujen pyöräajoneuvojen markkinajohtaja. Patria AMV -ajoneuvoja on seitsemän asiakasmaan käytössä, ja ne edustavat alan viimeisintä teknologiaa. Osaamisen perustana on vahva tuotekehitys sekä vuosikymmenien kokemus. Patria tekee läheistä yhteistyötä asiakkaidensa sekä laajan kansainvälisen yhteistyökumppaniverkostonsa kanssa. Tuotteet ovat NATO-yhteensopivia ja ne räätälöidään asiakaskohtaisesti.

Lisätiedot:
Kari Grön, tuotelinjajohtaja, Land, puh +358 40 869 6510, [email protected]

Patria on kansainvälinen puolustus-, turvallisuus- ja ilmailualan luotettu elinkaaren tukipalvelujen ja teknologiaratkaisujen tuottaja. Konserni toimii Suomen lisäksi muun muassa Ruotsissa, Norjassa, Virossa, Puolassa, Kroatiassa, Yhdysvalloissa, Yhdistyneissä Arabiemiraateissa ja Etelä-Afrikassa. Konsernissa toimii 2 800 ammattilaista.