Lentokoulutus
Kazakstanissa on viime vuosina kiinnitetty erityistä huomiota lentoturvallisuuden kehittämiseen. Siksi Kazakstanin siviili-ilmailuakatemia yhdisti voimansa Patria Pilot Trainingin kanssa opiskelijoidensa kouluttamisessa.

Teksti: Heini Santos

Diana Ibrayeva on tutustunut Suomeen perspektiivistä, joka ei ole kovin tuttu useimmille suomalaisillekaan. Hän on yksi kahdestatoista Kazakstanin siviili-ilmailuakatemian opiskelijasta, jotka tulivat Suomeen viime toukokuussa opiskelemaan siviililentäjiksi Patria Pilot Trainingin koulutuksessa. Koulutus on osa nelivuotista korkeakoulututkintoa, joka lentäjiltä vaaditaan Kazakstanissa. Patria kouluttaa oppilaat European Aviation Safety Agencyn (EASA) määräysten mukaisesti ansiolentäjän lupakirjatasolle monimoottori- ja mittarilentokelpuutuksin. He saavat myös täyden liikennelentäjäteoria- sekä ohjaamoyhteistyökoulutuksen.

– Koulutus on ollut parempi kuin mitä osasin odottaa. Tiesin kyllä Patrian olevan parhaita eurooppalaisia lentokouluja. Turvallisuus on täällä kaikki kaikessa, ja kouluttajat ovat todella ammattitaitoisia. He ottavat vastuun oppilaistaan ja heidän oppimisestaan, selittävät asiat juurta jaksain ja antavat hyödyllistä palautetta jokaisen lennon jälkeen, Ibrayeva sanoo.

Helsinki-Malmin lentoasemalla toimiva Patria Pilot Training on johtava eurooppalainen ilmailualan oppilaitos, jolla on yleiseurooppalainen EASA Approved Training Organisation (ATO) -toimilupa. Oppilaitos on kouluttanut satoja ammattilentäjiä perustamisvuodestaan 1998 lähtien, ja huolellisen oppilasvalinnan ansiosta keskeytysprosentti on lähes nolla.

Koulutus luo turvallisuutta

Kazakstanin siviili-ilmailuakatemian ja Patrian välinen yhteistyö pohjautuu aiesopimukseen, joka solmittiin Suomen tasavallan presidentin Sauli Niinistön valtiovierailulla Kazakstanissa huhtikuussa 2013. Kazakstanin siviili-ilmailuakatemian rehtori Mukhtar Baizhumanov kertoo, että Kazakstanissa on viime vuosina kiinnitetty erityistä huomiota lentoturvallisuuden kehittämiseen. Yksi tärkeimmistä turvallisuuteen vaikuttavista tekijöistä on henkilöstön hyvä kouluttaminen.

– Suomessa koulutusjärjestelmä on erittäin hyvä, ja haluamme ottaa oppia siitä muillakin aloilla. Esimerkiksi Kazakstanin tiede- ja opetusministeri Bakytzhan Zhumagulovin vieraili Suomessa vuonna 2013. Tutkittuamme tarkasti monien maiden koulutusjärjestelmät tulimme siihen tulokseen, että Suomi ja Patrian lentokoulutus vastaavat parhaiten tavoitteitamme ja vaatimuksiamme, Baizhumanov selittää.

Heti aiesopimuksen allekirjoittamisen jälkeen Patria ja Kazakstanin siviili-ilmailuakatemia kehittivät yhdessä sopivan yhteistyömuodon. Patrian edustajat matkustivat Kazakstaniin suorittamaan oppilasvalinnan, jossa painotettiin englannin kielen taitoa sekä psykologista sopivuutta lentäjän ammattiin. Valitut opiskelijat suorittivat ensimmäisen teoriajaksonsa Kazakstanissa, ja toukokuussa 2014 he saapuivat Suomeen lentoharjoitteluun.

Ensimmäisen kazakstanilaisen lentäjäryhmän koulutus päättyy vuoden 2015 lopussa. Lentäjien lisäksi Patria kouluttaa Kazakstaniin lennonopettajia. Heistä ensimmäiset saapuivat Suomeen syksyllä 2014.

– Olemme iloisia oppilaiden puolesta, ja tiedämme, että he ovat tyytyväisiä, sillä he ovat tiiviissä yhteydessä ystäviinsä ja opettajiinsa Kazakstanissa. Tavoite on, että kaikki heistä saavat EASA-lentolupakirjan, Baizhumanov sanoo.

Kysyntää lentäjille

EASA-lupakirja siivittää nuoret lentäjät vakaaseen urakiitoon. Kazakstaniin ollaan perustamassa uutta lentoyhtiötä, ja jo ensi vuoden aikana sen käyttöön hankitaan viisitoista uutta lentokonetta. Elokuussa Suomessa vieraillut Baizhumanov kehottaa Patrian lentokoulutuksessa olevia kazakstanilaisopiskelijoita orientoitumaan kouluttajiksi, sillä uusi lentoyhtiö tarvitsee lentäjiä. Sitä ennen opiskelijoilla on kuitenkin edessään vielä kahdesta kolmeen vuotta korkeakouluopintoja kotimaassaan.

Aiesopimukseen kuuluu kaksi tavoitetta: lentäjien ja lennonopettajien koulutus Suomessa sekä kazakstanilaisen lentokoulutuskeskuksen perustaminen. Jälkimmäistä ajatellen Kazakstaniin siviili-ilmailuakatemiaan on jo hankittu lentokoneita, simulaattoreita ja muuta lentokoulutuksen vaatimaa tekniikkaa sekä aloitettu lennonopettajien koulutukseen tähtäävä toiminta.

– Mitä tulee konkreettisiin hankintoihin ja koulutusohjelmien suunnitteluun, kysymme kaikessa neuvoa Patrian lentokoulutuskeskukselta. Vaikeuksia yhteistyössä ei juuri ole ollut. Osapuolista riippumattomat hankaluudet – esimerkiksi maiden erilaiset lainsäädännöt – olemme ratkaisseet yhdessä keskustelemalla. Näkymät ovat siis hyvät, ja olemme varmoja, että Suomen ja Kazakstanin välinen yhteistyö tulee kasvamaan ja kehittymään entisestään, Baizhumanov vakuuttaa.

Heti siiville

Kazakstanilaisopiskelijat ovat suomalaisia lentäjäkoulutettavia jonkin verran nuorempia, 18–20 -vuotiaita. Osalla heistä oli kotimaastaan hieman lentokokemusta ultrakevyillä lentokoneilla, ja Patrian lentokoulutuksessa he pääsivät lentämään jo kahden Suomessa vietetyn viikon jälkeen.

– Nuoresta iästään huolimatta he ovat pysyneet hyvin mukana ja oppineet paljon lyhyessä ajassa. Tavoite on kehittää heidän tilannetietoisuuttaan – että he voivat toimia itsenäisesti ja turvallisesti sekä ottavat muut huomioon niin maalla kuin ilmassa. Kulttuurimme eroavat siten, että oppilaat odottavat selkeitä määräyksiä, ja se on luonnollisesti huomioitava opetustyylissä, kertoo lento-opettaja Sebastian Häggblom.

Ibrayeva kertaa tunnelmia ensimmäiseltä lennoltaan.

– Teoria ja lentäminen ovat kaksi eri maailmaa – koneessa kaikkeen pitää keskittyä yhtäaikaisesti. Tunne ensimmäisen lennon aikana oli hieno. En ymmärtänyt mitä kaikkea tapahtui. Opettaja sanoi, ettei vielä tarvitse tehdä muuta kuin totutella tilanteeseen ja katsella maisemia, mutta halusin kokeilla ja ymmärtää heti, hän kuvailee.

Nyt hän lentää opiskelijakollegoidensa tapaan lähes päivittäin, riippuen säästä ja siitä mitä harjoituksia on tehtävänä. Vaikeimpana hän pitää teoriaopiskelun lisäksi lentäessä navigointia ja muiden lentokoneiden huomioimista.

Samoilla linjoilla on opiskelija Constantine Zhmaka, joka kertoo nauttivansa nimenomaan käytännön opettelusta. Hän päätyi ilmailualalle tuttavan suosituksesta. Hän oli suorittamassa ensimmäisen vuoden perusopintoja siviili-ilmailuakatemiassa kuullessaan mahdollisuudesta hakea Patria Pilot Trainingin koulutukseen.

– Minua jännitti todella paljon kun odotimme tuloksia. Olin valituista viimeinen, jonka nimi luettiin. Tunne oli vapauttava. Perheeni on hyvin ylpeä minusta – heidän 20-vuotias poikansa on ensimmäisessä kazakstanilaisryhmässä lentämässä Suomessa stipendillä, Zhmaka hymyilee.

Lentäminen häntä ei enää jännitä.

– Teemme paljon töitä jokaisen lennon eteen. Hyvä valmistautuminen takaa sen, että lennolla ei ole ongelmia. Jos olet valmis lennolle, olet valmis.

Nokka kohti kasvualueita

Kazakstan-yhteistyö on merkittävä askel Patria Pilot Trainingin kansainvälisen laajenemisen polulla. Patrian näkökulmasta yhteistyön laajin osa-alue on yhteisen koulutusorganisaation luominen.

– Tämän tyyppinen konsultointi eli asiakkaan avustaminen oman organisaation luomisessa – ja tässä tapauksessa vieläpä Suomen rajojen ulkopuolella – on meille uutta. Edessä on merkittävä ja mielenkiintoinen projekti, joka jatkuu vielä vuosia, toteaa Patria Pilot Trainingin toimitusjohtaja Mikko Paronen.

– Teimme muutama vuosi sitten tietoisen päätöksen kansainvälisestä laajentumisesta ja olemme investoineet sen mukaisesti kalustoon, koulutukseen ja toimintaympäristöön. Ennen kazakstanilaisia meillä on ollut opiskelijoita muun muassa Pietarin siviili-ilmailuyliopistosta.

Tulevaisuudessa Paronen näkee kiinnostavia yhteistyömahdollisuuksia muun muassa Kaakkois-Aasiassa ja Lähi-idässä – alueilla, joissa lentoliikenne kasvaa nopeasti. Patria Pilot Training järjestää yhdessä Finnair Flight Academyn kanssa Multi-Crew Pilot Licence (MPL) -koulutuksia, joiden tiimoilta neuvottelut ovat käynnissä eri lentoyhtiöiden kanssa.